DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 27. februar 2014København. Spunsjern rammet til kontakt med kalk. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, MT Højgaard A/S
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 10. oktober 2013Blødbundsudgravning, Nordvestbanen. Blødbundsudgravning ved jernbanedæmning – Fra mosehul til konsekvensklasse CC3! Indsendt af Kristian Thoustrup Brødbæk, COWI
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 10. oktober 2013Blødbundsudgravning, Nordvestbanen. Blødbundsudgravning ved jernbanedæmning – Fra mosehul til konsekvensklasse CC3! Indsendt af Kristian Thoustrup Brødbæk, COWI
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 31. maj 2013Nordhavnsvej-projektet, København. Sekantpæle fungerer som interimsunderstøtninger for kystbanen. Indsendt af Erik Rosbirk, Rambøll
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 31. maj 2013Nordhavnsvej-projektet, København. Sekantpæle fungerer som interimsunderstøtninger for kystbanen. Indsendt af Erik Rosbirk, Rambøll
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 31. maj 2013Etablering af byggegrube, Viborg. Nedpresning af spunsjern ved hydraulisk nedpresning (med "Silent Piler"). Indsendt af Jan B. Hockerup, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 31. maj 2013Silkeborg, Spuns Nord. Installation af spunsjern med hældning 1:8. I alt omfatter entreprisen bl.a. installation af over 2000 lbm spunsvæg langs den nye motorvej gennem Silkeborg. Indsendt af Jan B. Hockerup, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 31. maj 2013Silkeborg, Spuns Nord. Renskæring af permanent spunsvæg langs den nye motorvej gennem Silkeborg. Indsendt af Jan B. Hockerup, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 4. april 2013Sen-glaciale aflejringer, formentligt dannet ved Yoldia-havets tilbagetrækning fra lokaliteten, der er beliggende umiddelbart nord-vest for Aalborg. Materialet består af fint sand, med tynde, skrå lag af silt og stærkt leret silt. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 28. februar 2013Hjørneprofil med skråtlejret sand - med ovenliggende vandret erosionsgrænse ved øvre gruslag. Det ligner unægteligt intakte marine aflejringer. Den geotekniske boring angiver i den aktuelle dybde fyld sand/grus. Sandprofilet sidder på den størknede cement-bentonit blanding i slidsevæg. Fra byggegrube for Søfartsmuseet i Helsingør. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 13. december 2012Byggegrube i snevejr for forbindelsen ved Nordhavnsvej. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 15. november 2012Brofundering, Sundsvall, Sverige. Anvendelse af ny metode med sandfyldte spunskasser i fjorden, der anvendes midlertidigt og permanent. I den midlertidige fase benyttes automatisk styret grundvandssækning. De anvendte spunsjern er op til 50 m lange og installeres ned til klippeoversiden i dybgrunden. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 15. november 2012Støvring, Danmark. Udgravning af byggegrube i senglacialt smeltevandssand. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 17. november 2011Western Groin i Swinoujscie – en læmole på i alt 250 lbm, hvori der indgår bl.a. både 29 m lange stålrør og 37 m lange skråankre installeret med en hældning på 1:1. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 27. oktober 2011Byggegrube for etablering af regnvandsbassin – Slotsvænget, Lyngby. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 27. oktober 2011Lille polsk Banut rammer 6 m lange betonpæle i Miedzyzdroje i det nordlige Polen, så der kan etableres en forsvarlig gangbro henover de 3 m høje klitter. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - indsendte billeder, 9. december 2010Ramning af træpæle i Venedig. En ramning, der sætter helt nye rekorder i effektivitet for rammemateriel, flydende grej mv. Det tog fire timer at ramme denne relativt lige træpæl i Venedigs dynd. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - indsendte billeder, 9. december 2010Etablering af ankre i banket af kalk for at sikre lodret bæreevne under spunsspids. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - indsendte billeder, 9. december 2010Pæleramning i vintervejr for den kommende FN-By, CAMPUS I, Frihavnen i København. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 2. december 2010Under en inspektionsrejse til Kina ved Nantong var man ved at lave CPT-undersøgelser for en ny hal på et skibsværft. På billedet ses, hvor lidt der kræves, hvilket de danske geotekniske firmaer kunne lære noget af, således at prisen for CPT-forsøg kunne reduceres væsentligt. Indsendt af Jens Martin Nielsen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 2. december 2010Under en inspektionsrejse til Kina ved Nantong var man ved at lave CPT-undersøgelser for en ny hal på et skibsværft. På billedet ses, hvor lidt der kræves, hvilket de danske geotekniske firmaer kunne lære noget af, således at prisen for CPT-forsøg kunne reduceres væsentligt. Noter venligst yderst til venstre kærren til transport af udstyret. Indsendt af Jens Martin Nielsen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 2. december 2010Sekskantede pæle fra naturens egen side i Giants Causeway i Nordirland. Pæle af en helt speciel støbning rammet med en helt specielt rammemaskine. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 2. december 2010Bortskyllet sand/gruslomme og jordtryk (eller mangel på samme): Kohæsion i drænet tilstand er til stede ved aflastning af moræneler. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 7. oktober 2010Byggegrube for underjordisk parkeringshus i København, billedet er fra Under Elmene. Byggegruben er tæt på nærliggende bygninger, og udført med sekantpæle, en betonafstivning og herunder to niveauer af jordankre, med forankring i kalk. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 7. oktober 2010Byggegrube for underjordisk parkeringshus i København, billedet er fra Under Elmene. Byggegruben er tæt på nærliggende bygninger, og udført med sekantpæle, en betonafstivning og herunder to niveauer af jordankre, med forankring i kalk. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 7. oktober 2010Ramning af testpæle i strandkanten i nordpolen – Swinoujscie. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 7. oktober 2010Billede fra Grønland, der viser en geoteknisk boring foretaget til 45 m under terræn. Borearbejdet er udført med en diamant borerig med NQ3 borebit. Grundet det på tidspunktet kolde klima kunne riggen slæbes efter en dozer Cat D5. Indsendt af Lars-Henrik N. Larsen, MT Højgaard
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 11. februar 2010Pæleværk ved Holmegård Glasværk. Billedet stammer fra Holmegård Glasværk og er taget i forbindelse med et projekt, hvor der skulle etableres en ny ovn. Indsendt af Erik Rosbirk, Rambøll
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 11. februar 2010Øvrige billeder, 11. februar 2010. Pal-sprængning, Ummannaq, Grønland. Sprængningen er foretaget i 2006. Minøren er ukendt. Billedet illustrerer, at det er imponerende, hvad man kan (slippe godt fra). Indsendt af Flemming Sejer Eriksen
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 11. februar 2010Sandfyld i frostvejr, Århus. Billedet viser, hvordan sandfyld ser ud, efter at det er blevet transporteret fra en grusgrav til en byggeplads i frostvejr. Sandet har tydeligvis mistet sin indbygningsegnethed. Billedet er taget af Jørgen Møller Andersen, GEO Brabrand. Indsendt af Thomas Rye Simonsen, GEO
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 11. februar 2010Falmouth Cruise Terminal, Jamaica. Pihl opfører krydstogtterminal for skibe op til Oasis klassen. Terminalen udføres med 18-20 m AZ37 kajspuns, der forankres til en ankerspuns. Færdigt pierområde skabes ved opfyld med kalkmaterialer. Området mellem ankerspuns og kajspuns dybdekomprimeres. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Pihl
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 11. februar 2010Spunsinstallation, Malmö. Aarsleff installerer spuns fra Jack VI i Malmö. Turning Torso skimtes i baggrunden. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 10. december 2009Densitetsbestemmelse, Colombo, Sri Lanka. Billedet stammer fra forberedelserne til etablering af fundamenter for et vandbehandlingsanlæg. Herhjemme ville én mand med en troxler vel kunne have klaret en densitetsbestemmelse. I Colombo er der åbenbart langt mellem Troxlere - eller de er dyre - dyrere end 15 mand. Indsendt af Ole Møller, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 10. december 2009Tallinn, Muuga Port, Estland. Billedet er taget fra ca. 60 m højde og viser indpumpet sand og rørene, der er de primære elementer i den fremtidige kombi-kajvæg. Indsendt af René Mølgaard Jensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 8. december 2009Triangeln Syd skakt, Citytunneln Malmö. Rock bolting foregår under main beam som struts senere opsættes imod. Lodret udgravning i Bryozokalken, 4 m rock bolts, sprøjtebeton på enkeltmasket armering. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Aarsleff
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 8. december 2009Geotekniske undersøgelser, London Array. Billedet er taget fra krankurv under den 60 meter høje kran og viser skyggen af såvel jack-up flåden, kran og krankurv. Indsendt af Mariann Mette Mortensen, GEO
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 8. december 2009Jordskred i Malaysia. Enormt jordskred efter kraftig regn. Man forsøger nu at etablere et stendige i kister foran skrænten for at modvirke fremtidige hændelser. Indsendt af Henrik Frederiksen, NIRAS
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 8. december 2009Jordskred i Malaysia. Jordskred nær vigtig hovedvej. Forsøgt afhjulpet med presenninger. Bemærk det krøllede autoværn som resultat af jordskredet. Indsendt af Henrik Frederiksen, NIRAS
DGF's Billedkonkurrence - øvrige billeder, 8. december 2009Jordskred i Malaysia. Skråning ovenfor en mindre vej i risiko for afgørende sammenskred. Konsekvensen af et yderligere skred ville være omfattende, grundet den store ledningsmast. Indsendt af Henrik Frederiksen, NIRAS
DGF's Billedkonkurrence - vinderbillede, 22. oktober 2009Ankerboring, Søfartsmuseet, Helsingør. Lodrette ankre, op til 44 m totallængde, fri længde 34 m, injiceringslængder 5 / 7 hhv. 10 m, testankre med testlast 2000 kN, ø63,5 mm GEWI plus. Indsendt af Jesper Dyhrfjeld Christensen, Aarsleff